toetsinstrumenten

Bruynsmedelijn, bruynsmedelijn, ghy zijt zeer hups en fijn

auteur: Dirk Boer

datum: 31 augustus 2006

Bij het spelen van Girolamo Frescobaldi's "Capriccio sopra la bassa fiamenga" heb ik altijd al gedacht: Ja, dat thema klinkt vertrouwd, dat zal wel komen omdat Frescobaldi het tijdens zijn verblijf in Brussel heeft opgepikt.
Op 29 augustus hield Pieter Dirksen in Utrecht een lezing over de klaviermuziek van Frescobaldi, en daar kwam uiteraard ook aan de orde wat deze Italiaan in de Lage Landen heeft opgedaan. Niet alleen speel- en compositietechnieken, maar dus ook ook melodietjes die hij als thema gebruikte in zijn klaviermuziek.
Daarover vertelde Dirksen dat la bassa fiamenga de melodie is van het 16e eeuwse Vlaamse liedje Bruynsmedelijn, bruynsmedelijn, ghy zijt zeer hups en fijn.
Het kwartje viel bij mij, en thuisgekomen zette ik het Susanne van Soldt manuscript op de lessenaar en jawel hoor: de melodie van de Almande Brun Smeedelyn uit deze verzameling heeft toch wel veel verwantschap met het thema van Frescobaldi's capriccio!
Het Susanne van Soldt manuscript (1599) is uitgegeven, samen met nog enkele andere verzamelingen klaviermuziek uit die tijd, door de Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis.
Deze uitgave is voorzien van vele pagina's inleiding, kritische noten en commentaar. In dit geval begint de muziek om te spelen pas na 48 bladzijden! U zult mij daarom niet kwalijk nemen dat ik indertijd toen ik de bundel aanschafte, meteen ben begonnen op bladzijde 49....
Als ik eerst alle tekst had doorgewerkt, was het weetje van Pieter Dirksen, compleet met de link naar Frescobaldi's capriccio, oud nieuws voor me geweest.

Momenta Musica III Nederlanse klaviermuziek uit de 16e en 17e eeuw edited by Alan Curtis
Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis Amsterdam 1961.
zie blz. XXVIII